Nicole en Yanniek op reis

zout, zwarte gaten en een hele lieve host!

Oke veel woorden kunnen er niet gesproken worden over uyuni omdat het gewoon te bizar was, wederom een wereldwonder dat toch zeker naast iguazu staat! Daarna een spannend grensavontuurtje in de woestijn omdat een van de toeristen een iets te grote mond had tegen de politie, uiteindelijk veilig in san pedro beland en daar een hele mooie sterrentocht gedaan onder de meest heldere sterrenhemel van de wereld. Door een belgische jongen alles geleerd, in jip en janneke taal uiteraard, over zwarte gaten, andere galaxies, de melkweg, vallende sterreen, het hoe en waarom het snachts donker is terwijl de zon een ster is en de sterren dus ook licht geven. En ga zo maar door. Door een telescoop de maan en de zwarte gaten gezien. Heel erg interessant. De dag erna een bus genomen naar santiago en daar mogen slapen bij alvaro, een chileense jongen die we ontmoet hadden tijdens salkantay. Van slapen kwam weinig omdat we een wijn en kroegen-dans tour kregen van hem en zijn vrienden. De dag erna regende het pijpenstelen dus hebben we naast brak koffie drinken niet veel gedaan tot we per ongeluk belandden in een cultureel festival waar een bekende traditionele band op trad. Ik heb nog nooit zo snel een groep mensen uit zijn dak zien gaan. Iedereen dansen en springen en gillen, en wij mee doen. Na een avond traditioneel patchanka/salsa/zuiderlijk nu een avond meer hitjes en hebben we typische drankjes mogen proberen en hebben we wederom een ochtend vooral geslapen. Gelukkig werden we weer meegesleept door onze gids naar een populair restaurant en daarna naar het museum de memoria wat indrukwekkend was omdat het over het dictatoriale regime van pinochet ging, 1973-1990. Vanochtend is nicole eva op gaan halen en nu zijn we voor onze laatste maand met zijn vieren. Afscheid genomen van onze onwijs gastvrije host en nu in valparaiso de culturele hoofdstad waar de huisjes allemaal kunstwerken zijn en kleur hebben, hier zou iedereen wel wilen wonen denk ik. X