Nicole en Yanniek op reis

Cuzco verlaten met een knal.

normaal gesproken laten de verhalen iets langer op zich wachten maar deze moet gedeeld worden!

onze laatste dag in de spaanse school is afgesloten met een brand. terwijl ik op de wc zat(ja dit wordt een gedetailleerd verhaal) rook ik de geur van brandend vlees en hoorde ik geschreeuw. met de gedachte dat ik meteen weg moest, ben ik de wc uitgerend en kwam ik erachter dat een van de klaslokalen in brand stond en dat een van de leraressen op de grond lag met haar broek van -en in- haar lijf gebrand. de verwarmingen in het eeuwen oude gebouw zijn vuurpotten die je aansteekt met alcohol maar waar je uiteraard niet nog meer alcohol op moet gooien wanneer hij al aan is. dit was wel gebeurd en zo ontplofte daar de boel, de fles alcohol(2 liter) viel op de grond en tegen de muur en op de vrouw. nicole en alle anderen waren ondertussen ook op het IM ON FIRE en ander geschreeuw afgekomen en nu stonden we daar met zijn 10en.

Gelukkig kon het vuur worden geblust maar was iedereen volledig hysterisch en het bleek dat niemand wist wat er gebeuren moest, zo bleef de vrouw minuten lang zonder afkoeling op de grond liggen en kwamen de vellen van haar been af. first aid had niemand en helaas luisterde niemand toen ik zei dat er toch wel a la minute gekoeld moest worden en niet zo,n beetje ook. na tien minuten is de vrouw met de taxi naar het ziekenhuis gegaan en daar is ze nu opgenomen.

zo verliep dus onze laatste dag op de spaans school, nog steeds behoorlijk geshocked.

morgen om 04.00 in de ochtend richting salkantay waar we 5 dagen gaan afzien. wordt nog wel spannend aangezien ik afgelopen dagen vooral plat(en spugend) heb doorgebracht na het innemen van mijn malariatablet.

voor onze lieve ouders: 5 dagen onbereikbaar, de 9e een nieuw verhaal.

Caro

Jé wat heftig!! Niet de leukste afsluiting daar, zal wel behoorlijk shocking zijn geweest idd, brrr.
Hoop dat de vrouw zal opknappen.
En jij ook, Yanniek.
Heeeeeel veel plezier op jullie trekking. Toi toi toi.
X

Berta

Willen jullie alsjeblieft vanaf NU verticaaal door het leven gaan en slechts horizontaal zijn om te PITTEN.

Arme lerares.

Heel veel plezier en mooie ervaringen gewenst.
See you in 5 dagen!!

Jan

Dit is toch wel heftig hoor. Ik hoop dat het met de lerares goed komt, goed dat jullie er goed uit gekomen zijn. Kan alleen maar vaststellen dat jullie al veel meegemaakt hebben. Op weg nu naar een zware tocht. Zwaar is niet erg en het zal ongetwijfeld een mooie ervaring worden. ga er van genieten en hopelijk horen we volgende keer hoe mooi het was op de tocht

Lauren

Heavyyy!!!! Echt een gek idee dat ze daar niet weten dat je moet koelen, wel logisch maar toch gek.
Ik hoop dat het heel gaaf wordt de komende tijd!!
xx

Leander

Kijk, nu worden de verhalen sappiger, gedetailleerder en spannender. Door vooral de details wordt de lezer (ik in ieder geval) meegenomen naar die Spaanse school waar door de primitieve omstandigheden een vreselijk ongeluk gebeurd is. Dan zie je maar weer hoe goed veel zaken hier in NL geregeld zijn. Alhoewel de Moerdijk brand daar nou niet zo'n geweldig voorbeeld van was. Kun je, voor diegene die Peru niet zo goed kennen wat meer vertellen over 'Salkantay'? Bedankt.

yanniek

Salkantay is de 2nahoogste berg in Peru 6200 meter hoog en werd door de inkas gezien als een belangrijke heilige plaats. mede omdat er sneeuw ligt en de inkas waren er van overtuigd dat salkantay een van de poorten naar de hemel was omdat het zo hoog lag. op een van de fotos staan we naast de berg op 4600 meter hoogte en dit was de plek waar de inkas offeringen brachten voor de goden.

de trek die wij gedaan hebben heeft 5 dagen geduurd. de eerste dag was het allerzwaarst 9 uur gelopen en ging gepaard met pijnlijke spieren, kapotte knieen en mensen die uiteindelijk toch maar op een paard verder gingen. het einde van deze dag eindigde bij het basecamp tussen de besneeuwde bergen waar het snachts min tien graden werd. in tenten op de grond geslapen en de mooiste sterrenhemel ooit gezien. wakker gelegen van de kou en alle mogelijke kleren aangedaan. in de ochtend 05.00 wakker gemaakt en er achter gekomen dat lopen amper mogelijk was, zoveel spierpijn. uiteindelijk gevraagd of het mogelijk was om op sandalen de zwaarste dag te lopen en na veel gezeur toestemming gekregen. met vrieskou gestart in het schemerdonker en meteen de bergen ingetrokken om te beginnen aan een tien uur durende trek. verticaal de berg op, langs kliffen, bevroren riviertjes en bergmeren. tenen bevroren, afgezien, en ontroerd geraakt door de schoonheid van deze natuurlijke wonderen. dag 2 ook de top bereikt nog voor de lunch. ondertussen al 6 uur gelopen waarna de afdaling begon richting de jungle. uiteindelijk aangekomen bij een basecamp midden in de jungle met een volledig ander klimaat. dag 3 was een fijn dagje met maar 7 uur lopen door de jungle heen, een uurtje op het dak van een busje gezeten richting santa teresa en de aguas calientes en daar 3 uur liggen weken in het heerlijk warme water met de ondergaande zon en bergen om ons heen. in de avond een groot kampvuur met alle anderen die salkantay liepen. fijne gesprekken gevoerd met andere reizigers en veel tips gekregen en nieuwe vrienden gemaakt. dag 4 mochten we zelfs uitslapen, pas om 8u op, en was het 4 uur lopen richting het stadje aguas calientes. een hele mooie tocht door de jungle, langs een rivier. papagaaien gezien en genoten van het uitzicht., in het hotel aangekomen heerlijk gedouched en in de avond een gevalletje reizigersziekte te pakken. kwam dat hotel wel even goed uit. dag 5 om 4 uur op om de eerste bus naar machu picchu te krijgen en daar de zonsopgang te zien. eerste 2 uur een tour gehad en de verschillende tempels gezien. daarna als een van de weinigen toegang gehad tot waynapicchu een van de bergen naast machu picchu. hier eenmaal op geklommen een geweldig uitzicht van 360graden met trappen die verticaal omhoog gingen. in de middag door gegaan naar de sungate en met woestijnhitte daar omhooggeklommen en weer naar beneden. uiteindelijk een dag van 9 uur wandelen en savonds de trein terug naar cuzco gepakt.

Berta

En dan toch nog de energie hebben dit allemaal neer te *pennen*.

Aletta

Ha meiden, geweldig verhaal, ben onder de indruk dat jullie dit volbracht hebben, jullie stijgen ENORRRM in mij achting ;)) en ben ook jaloers natuurlijk

Nadia

Ha ladies, spannend allemaal hoor. Net GTST (wat zullen jullie dat missen!), zit billenknijpend te lezen! Doe voorzichtig en geniet er vooral van, dikke zoen!

Francien Paalhaar

Beste wereldreiziger,

Graag zou ik je om een gunst willen vragen.
Mijn zus en haar vriend zijn door Zuid-Amerika aan het reizen op de fiets. Helaas is vanochtend hun trekkingsfiets (Santos) gestolen in Puno, Peru. Het gaat om een grote blauwe herenfiets en een kleine zwarte damesfiets. Beiden van het merk Santos. Mocht je hier toevallig iets van zien, zou je dan svp zo snel mogelijk contact willen opnemen met jannekepaalhaar@hotmail.com of patrick.hoekstra@mooiopreis.nl . Er staat een beloning van 1000 euro op! Alvast super bedankt voor je hulp!